أخر الاخبار

طريقة الإجابة علي سؤال التعبير بوكلت الثانوية العامة 2019



طريقة الإجابة علي سؤال التعبير 

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.. حابب اتكلم معاكم النهارده عن حاجة مهمة جدا لكل طلاب الثانوية العامة وهي " طريقة الإجابة علي سؤال التعبير " والسؤال ده اتكرر كتير جدا ، وسؤال التعبير من الاسئلة الهامة جدا جدا وله درجة كبير من ال 80 درجة بتوع مادة اللغة العربية للثانوية العامة ألا وهي 14 درجة.  والـ 14 درجة دول متقسمين كالاتي 4 درجات للتعبير الوظيفي و 10 درجات للتعبير الابداعي . تابع التدوينة للاخر علشان تعرف الطريقة الصحيحة للجابة علي كل من التعبير الوظيفي والتعبير الابداعي .

*اولا : طريقة الاجابة علي التعبير الوظيفي

كما ذكرت بالاعلي التعبير الوظيفي من الاسئلة الهامة وعليه 4 درجات من 80 درجة لامتحان اللغة العربية للثانوية العامة سنة 2019 م . اذن فما هي الطريقة الصحيحة للاجابة علي سؤال تالعبير الوظيفي في امتحان الثانوية العامة البوكلت لسنة 2019م؟!!

بكل اختصار وبدون رغي وكلام كتير : المطلوب منك في جزء التعبير الوظيفي انك تكون عارف الشكل او الفورم بتاع النموذج اللي هيجيلك ايا كان النموذج ده ايه علي سبيل المثال لا الحصر ( البرقية ، اللافتة ، الرسالة ، الدعوه ، البسط ، التلخيص ، كتابة قصة ، ....الخ)

هو ده كل اللي مطلوب منك في امتحان التعبير للثانوية العامة لسنة 2019م

*ثانيا: طريقة الاجابة علي التعبير الابدادعي

كما ذكرت بالاعلي فان التعبير الابداعي من اسهل واهم الاسئلة في الامتحان حيث ان يلعب دورا كبيرا جدا في درجتك في اللغة العربية وعليه 10 درجات هامة جدا لك كطالب في الصف الثالث الثانوي العام .

واليك اسهل وابسط طريقة للاجابة علي سؤال التعبير للثانوية العامة 2019م نظام البوكلت

-- الطريقة المذكورة ادناه هي الطريقة اللي جاوبت بيها في امتحان اللغة العربيه للثانوية العامة السنة الماضيه بنظام البوكلت وحصلت علي 76 من 80 في امتحان اللغة العربيه بسسب غلطات اخري غير التعبير

1- كتابة العناصر في موضوع التعبير مش مهم ومش عليه درجات عني تكتبه او لا براحتك ( انا كتبته في موضوع التعبير بتاعي في امتحان السنة اللي فاتت)
2- لازم تكون حاطط في ذهنك كويس انه مطلوب منك انك تجاوب علي سؤال التعبير الابداعي في ما لا يزيد عن 6 فقرات وهنا خلي بالك معايا لازم تكون اطط في بالك كويس جدا انك لازم تعرف المصحح بدايه ونهاية كل فقرة وده هيكون انك في كل فقرة تسيب مسافة كلمة و نفقطة في كل فقرة .( كله موضح في الفديو بالاسفل بالتفصيل الممل تابع معي من فضلك ) .
3- لا تنس علمات الترقيم لانها هامة للغاية وبتنقص لو مش عاملها (  كله موضح في الفديو بالاسفل بالتفصيل الممل تابع معي من فضلك)
4- اذا كنت تريد ان تكتب استشهاد فلا بد ان تكون حافظه جيدا جدا والا هتقص عليه فنصيحتي ليك بلاش تكتب استشهاد غير لما تكون حافظه طويس ومتنساش تحطه بين "".
5-اخير واهم حاجة " بلاش تشطيب في موضوع التعبير خالص لان ده اكتر حاجة بتنقص عليها درجات ( كل التفاصيل في الفديو بالاسفل تابع من فضلك ).

لو انت عاوز تعرف كل التفاصيل عن موضوع العبير شاهد الفديو .




لا نس ان تضع لنا رايك في التعليقات وان تعمل مشاركة للموضوع حتي تعم الفائده



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-